Akár elfogadjuk, akár nem, a mesterséges intelligencia meghódítja a világot

Nincs szükség a hollywoodi forgatókönyvekhez hasonlókra, mint például az “Én, Robot” a “Terminátor” vagy az “AI – Mesterséges értelem”. A valósában, a legtöbb AI alkalmazásnak nincs fizikai formája, sokkal inkább inkább élő kódsorokban léteznek. Az AI kifejezés magában foglalja az emberi intelligencia utánzására használt összes technológiát, amely rendszerint három alkategóriába sorolható: gépi tanulás, természetes nyelvfolyamatok és kognitív számítások.

Jelenleg 70 országban több mint 2000 AI startup létezik, amelyek több mint 27 milliárd dollárt forgalmaztak a Venture Scanner, tech-elemző cég szerint. A pénzügyi szolgáltatási ágazat vezető szerepet játszik az AI létrehozása és elfogadása terén – az eszközök kezelésétől a csalások elleni védelemig terjedhet az alkalmazásuk.

Az alábbiakban bemutatunk öt hagyományos folyamatot, amelyekben a bankszakma hatékonyan alkalmazza az AI-t:

  1. Befektetés

Robot tanácsadók alkalmazása a befektetési piacon.
A robottanácsadók olyan digitális befektetési tanácsadók, akik online nyújtanak pénzügyi tanácsadást vagy befektetési menedzsmentet, a mesterséges intelligenciának köszönhetően mérsékelt emberi beavatkozással, vagy teljesen önállóan. Az AI-alapú platformok tehát automatizálják a vagyonkezelést, így szinte egyáltalán nem szükséges a pénzügyi tanácsadók alkalmazása a befektetési folyamatokban. A befektetőknek így nem kell többé olyan díjakat vagy jutalékokat fizetniük, amit nem engedhetnek meg maguknak és nem is szükségesek. A robot-tanácsadók információkat gyűjtenek a befektető pénzügyi céljairól és a kockázati szintekről, majd ezeket az adatokat algoritmusokká alakítva és elemezve nyújtanak egyénre szabott befektetési tanácsokat.  A befektetések megvásárlási és kezelési folyamatai akár teljes mértékben automatizálhatóak.

2. Ügyfél-elkötelezettség

Sok bank chatbotokat, vagyis csevegőrobotokat vezet be, amelyek valójában a felhasználókkal “beszélgetést folytató” számítógépes programok, ezzel két ember közötti kommunikáció érzetét keltve, a mesterséges intelligencia keretein belül. A technológia képes kezelni az ügyfelek kéréseit és javaslatokat tenni számukra az általános dolgoktól a tranzakció-specifikus kérdésekig.

3. Csalásfelderítés és kockázatkezelés

Az AI arra is képes, hogy az esetleges csalásokat észlelje, mielőtt azok valójában megtörténnek. A technológia gyorsan imitálja az emberi elemző gondolkodási folyamatot, így áttekinti minden banki portfólió minden egyes tranzakcióját. Az AI lehetővé teszi a bankok számára azt is, hogy ne csak figyelmeztessenek a lehetséges csalásra, hanem százalékban is megadja, a kártya bármikori veszélybe kerülésének valószínűségét.

4. Szabályozás

Az állandóan változó szabályozási környezetet naprakészen követni számos pénzügyi intézmény számára nehézséget jelenthet. Az AI megtanulhatja ezt is. Emlékezhet, így segít betartani minden vonatkozó jogszabályt – akár, a pénzmosás elleni szabályozásról (KYC), akár a vagyonkezelést szabályozó törvényekről legyen szó.

5. Részvény előrejelzések

Amikor nagymennyiségű adatelemzésre és mintafelismerésre van szükség, az emberi eredmények gyakran nem egyeznek az AI-val. A Wall Street elemzői, befektetői és egyéb kulcsszereplői az AI-t a piaci mozgások előrejelzésének elsődleges eszközeivé emelték.
Az AI olyan tényezőket is érzékel és elemez, mint például az érzelmek egy elhangzott telefonhívásban (szóhasználat, beszédminták stb.), amelyeket ezt követően tőzsdei előrejelzéséhez használnak fel.

A robottanácsadók tehát sok folyamatot képesek automatizálni és a mesterséges intelligenciának köszönhető gyorsaságuk miatt kedvező áron igénybe vehetők.
Az összetett, emberi figyelmet igénylő portfóliókezeléseket azonban nem képesek átvenni, így nem fogják kiszorítani az élő tanácsadókat, legfeljebb valamelyest átrendezik a tanácsadói piacot. Számos területen viszont úgy tűnik, sokkal hatékonyabb a mesterséges intelligencia alkalmazása.

Forrás

Szilágyi Viktória