Adatvonat? Igen.

Kétségtelen, hogy sokakat foglalkoztatnak az elmúlt napokban a Google által bejelentetett újdonságok, elég balga dolog lenne azonban azt vizionálni, hogy rövidtávon mindent elintéz helyettünk a „nagy testvér”. Elég csak arra gondolni, hogy az úgynevezett cross device mérésekről már jó ideje volt adat a néhai Adwordsben, de ez csak most kerül kivezetésre az Analyticsbe. Véleményem szerint tehát ezeknek a kifutása és felépülése még eltart jó néhány évig. Szóval, miután felocsúdtunk a háromnapos csodából, ránézhetünk arra, mi is lehet ennél egy fokkal aktuálisabb. Sólyom Balázs, a UPC online igazgatójának cikke a Digital Hungary-től:

Az adatok értékéről sokan, sokféleképpen nyilatkoznak – már a hazai konferenciákon is fel-feltűnik a téma. Van, aki az új olajnak tekinti, és van, aki csak onnantól lát benne fantáziát, ha már pontosan tudjuk mire is lehet/szeretnénk használni – ne adj isten, már használjuk is. Jómagam úgy gondolom, hogy ez egy méltánytalanul alulreprezentált terület, amire egyelőre a hazai szereplők kevésbé ugrottak rá, pedig szerintem lenne rá igény.

Egy kis ismétlés, hogy milyen adatok is lehet szó:

1st party data:

Ha úgy tetszik, ez az, amin üldögélünk, vagy egy fokkal hivatalosabb megfogalmazásban: a „hirdető által gyűjtott adatok”. Feltehetőleg sokan már most is használják egy részét, hiszen, ha egy remarketing hirdetést futtatok, az már saját adaton alapszik: járt az oldalon, ezért újracélzom a látogatót. Ide minden adatot be lehet dobálni, amit csak tudunk – csak győzzük feldolgozni és rendszerezni. Jöhetnek az oldal használati adatai a hirdetéskiszolgáló rendszerben, vagy akár a belső CRM-ben lévő adatok is.

2nd party data:

Mások saját adatai, amiken ők üldögélnek, és valamilyen megállapodás szerint ezt további felhasználásra biztosítják partnereik számára. Például, ha a vegetáriánusokat szeretném megszólítani, akkor adná magát, hogy felkeressem valamelyik ételrendelő oldalt, hogy nincs-e véletlenül egy olyan szegmense, amelyik csak a vegetáriánus ételrendelőket tartalmazza. Ha van, „máris” hirdethetek csak nekik.

3rd party data:

Ide leginkább azon cégek tartoznak, amelyek az adatokat vásárolják, aggregálják, majd továbbértékesítik. Itthon is kezd már megjelenni egy-két erre specializálódott cég, de azért külföldön jóval nagyobb a merítés.

Tovább a teljes cikkre