A készpénz nélküli társadalom káoszhoz vezet?

A legutóbbi fizetés-technológiai és banki problémák azt mutatják, hogy a digitális jövőnknek következményei lehetnek. A technológia nagyszerű, amikor működik. Az elmúlt hetekben azonban láthattunk néhány példát láttak arra, hogy mi történik, ha mégsem működik.

Az idei évben már többszörös problémák merültek fel a TSB-nél. Több alkalommal mi is írtunk róla, hogy a bank az újonnan bevezetett IT rendszerének leállása miatt csaknem 2 millió ügyfél nem tudta elérni internetbankját, sőt néhányan tévesen hozzáfértek a mások számláihoz. A bank mindeddig több mint 12 ezer ügyfelet veszített el.

A helyzet súlyosságát jelzi, hogy ezen a héten a Financial Conduct Authority (Brit Pénzügyi Felügyelet – FCA) bejelentette az összeomlás vizsgálatát. Aztán a múlt hét végén egy egész Európára kiterjedő Visa-leállás történt, így sok ügyfél nem tudott fizetni a kártyáival. Néhány kártyatulajdonos a sikertelen tranzakciók után bejelentést tett, a számlájukon lévő pénzösszeget zárolták, így még készpénzt sem tudtak használni.

Számos kérdés merül fel és adott sok különböző kimenetelű probléma, de egy kérdés vitathatatlan: ha a technológia meghibásodik, sok embernek nincs nincs semmilyen alternatívája. Számos bankfiók bezárásra került, sokan már nem is tartanak készpénzt, így amikor problémák merülnek fel, jó néhány ember tehetetlen.

Lehetséges, hogy ezt figyelmeztető példaként kellene tekintenünk a potenciális jövőnkben, a készpénzmentes társadalmakban. Minél inkább támaszkodunk a technológiai fejlődésre, annál inkább szenvedünk, ha nem működik. Kétségtelen, hogy nagyon messze vagyunk még a jövőtől.

Az ACI Worldwide nevű szoftvergyártó cég új jelentése szerint, a készpénz továbbra is a legelterjedtebb fizetési mód, az emberek legalább 88 százaléka az utóbbi hónapokban is használta. Azonban az Egyesült Királyságbeli fogyasztók 62 százaléka kevesebb készpénzt hord már magánál, mint korábban. 2017-ben az átlagos maguknál tartott összeg 33 font volt, amely 2018-ban 21 fontra esett vissza. Amikor a technológia meghibásodik, a készpénz gyakran a legegyszerűbb módja az alapvető tranzakciók elvégzésének. Míg a sok készpénz nélküli technológiát az agilis új fintech cégek fejlesztik, néhány szakértő szerint a bankok régi, meglévő infrastruktúráihoz kapcsolódó modern technológiákra való támaszkodása rendkívül kockázatos.

Pinar Ozcan, a Warwick Business School professzora szerint: “Egyfelől az új technológiák, mint például a hang- és arcfelismerés és a retina-szkenner lehetővé teszik számunkra, hogy nagyobb védelmet nyújtsunk személyazonosságunkkal és a jelszavakkal. Másrészt a legtöbb ember még mindig bizalmat szavaz a bankoknak a pénzükkel kapcsolatban, mert nem ismerik fel, hogy a bankok informatikai rendszerei az 1970-es évekből származnak, és azóta nem frissítették őket, pontosan a rendszer megszakításának esetleges következményei miatt. A TBS-nél tapasztalt eset pont az ilyen rémálmok forgatókönyvének példája.”

A technológia lehetővé tesz a fogyasztók számára számtalan különböző fizetési módot. Míg a múlt heti TSB helyzet sokaknak frusztráló, végső soron nagyon hasonlít, arra, amikor egy csomópontot lezárnak, az autósok egyszerűen megtalálják a másik útvonalat. Ha egy kártyás fizetési rendszer sikertelen, akkor a legtöbb fogyasztó egyszerűen kiválaszthat egy másik kártyát. A fogyasztói érdeklődés a különféle kényemes és egyszerű digitális opciók, illetve a kontakt nélküli megoldások – például a telefonon történő fizetés -irányába nem mutat csökkenést.

Lucie Greene, az Innovation Group worldwide igazgatója szerint: “A fogyasztók ma már elvárják a zökkenőmentes, hatékony, mobil- és digitális élményt, amelyet már az online kiskereskedőktől az Amazonig meg is kapnak a banki tevékenységeik során. A hibák, mint például a TSB esetében, vagy akár egy olyan globális játékosnál mint a Visa, inkább a szolgáltatótól, mintsem a technológiától származnak.Azok a bankok, amelyek nem képesek befektetni, szállítani és követni a technikai innovációt, gyorsan lemaradnak, különösen, mivel a piacot új innovatív bankok, pénzügyi termékek és platformok lepik el. Ez olyan fiatalabb fogyasztókkal párosul, akik az alternatív bankok iránt érdeklődnek már, és általában ők kevésbé vonzóak is a hagyományos intézmények számára

Ahogy a digitális korszakba lépünk, a bankok hatékonysága és az átláthatóság is a sikeres márkák legfontosabb ismérvei lesznek.

Marc-Alexander Christ, a SumUp mobil fizetési társaság társalapítója szerint a legfontosabb, az ügyfelek és kártyatranzakciók biztonsága. “Mint mindig a technológiai fejlődés, a kényelem és a praktikusság megnyerni fog” – mondja. “Munkánk során minden egyes folyamat és döntésünk élvonalába helyezzük mindezt.”

Még ha rendkívül ritka is a szolgáltatási zavar, egy-egy ilyen eset óriási port kavar, pedig a bűnözés, a megtévesztés és a korrupció sokkal inkább előfordul egy olyan világban, ahol a pénz a király. A készpénz világa egyáltalán nem biztonságosabb, mint az ahol a tranzakciókat a végponttól végpontig terjedő titkosítás védi.

Forrás: Independent

Szilágyi Viktória