A közösségi média platformok a közelmúltban betiltották a kriptovaluták és az ICO-k reklámozását, de ez az álláspont ellentmond a vezetők álláspontjának.

Januárban a social network óriás, a Facebook kizárta a kriptovalutákkal kapcsolatos hirdetéseket annak érdekében, hogy megvédje a felhasználókat a különböző ICO-csalásoktól, a Ponzi-sémáktól és a hasonlóktól. Ezzel precedenst teremtettek, amelyet most más platformok és szolgáltatások is követnek – viszont ez a lépés teljesen ellentétes ezen vállalkozások vezetőinek szemléletével, ugyanis az olyan médiaplatformok, mint a Facebook és a Twitter létrehozásáért felelős emberek elismerően nyilatkoznak a kriptovalutákról és az azokon alapuló blockchain technológiáról.

Facebook és Instagram

2018 elején a Facebook társalapítója, Mark Zuckerberg pozitív megjegyzéseket tett a kriptográfiai pénznemekről egy Facebookon közzétett bejegyzésben. Azokra a potenciális előnyökre világított rá, amelyeket a Facebookhoz hasonló vállalkozások számára nyújtanak. Itt felmerül a napjaink egyik legérdekesebb technológiai kérdése, a centralizáció és a decentralizáció ellentéte.

Sokak szerint a technológia a decentralizáció eszköze, azáltal, hogy nagyobb hatalmat ad az emberek kezébe, ezért nehezebb is kontrollálni. Szintén a decentralizálást segíti elő a titkosítás és a kriptovaluták terjedése. Ezek pozitív és negatív hatásait kívánja tanulmányozni Zuckerberg.

Ahogy CNBC beszámolt róla, a Facebook számos negatív kérdést állított a középpontba, amelyek elsősorban hirdetési szolgáltatásaihoz kapcsolódtak.  Zuckerberg mélyebben tervezi tanulmányozni e technológiák pozitív és negatív aspektusait, hogy a legmegfelelőbb módon, minél inkább a saját hasznunkra fordíthassuk őket. Mivel komplex problémáról van szó, számos szakértőt is bevon a munkába a média, a történelem, a politikai filozófia és a technológiai területekről.

Két héttel később, a Facebook bejelentette, hogy megtiltja a kriptográfiával kapcsolatos hirdetéseket a platformon. További három hónappal később a Facebook egyik legnagyobb botránya vette kezdetét. Lényegében a platform több mint 50 milliárd felhasználó személyes adatait szolgáltatta ki a Cambridge Analytica politikai tanácsadó cégnek. A botrányról azóta szinte minden fórumon hallhattunk és napról napra újabb részletek derülnek ki. Zuckerberg elismerte, hogy a vállalat hibákat követett el, miközben felvázolta, hogy mi vezetett a Cambridge Analytica Facebook felhasználók adatokhoz való hozzáféréséhez.

A CNN-nek adott interjújában a múlt héten Zuckerberg elmondta
“Nem vagyok biztos benne, hogy nem kellene szabályozni a kriptovaluták és az ICO-k reklámozását. Általánosságban a technológia egyre fontosabb tendencia a világon, és valójában azt gondolom, hogy a legfontosabb kérdés, hogy “mi a megfelelő szabályozás?”, nem pedig az hogy kell-e szabályozni vagy sem.”

“Vannak olyan alapvető dolgok, mint a reklámok átláthatóságának szabályozása. Ha megnézzük, hogy milyen szinten szabályozott a reklámozás a TV-ben és a nyomtatott sajtóban, akkor nem világos számomra, miért lenne ez kevésbé fontos az interneten, hiszen, ugyanolyan szintű átláthatóságot kell biztosítanunk.”
Közben a bitcoin és más kriptovaluták egyik legfontosabb tulajdonsága az adatok titkosítása, amely anonimitást és titoktartást biztosít a felhasználók számára. A Facebook hirdetések szabályozása, a kriptodevizák tiltása a Facebook partnerplatformjára, az Instagramra is vonatkozik.

Olvasd el a Twitter és a Google álláspontját is a témában.

Forrás

Szilágyi Viktória