Egyfajta ’social credit’ rendszer bevezetését tervezik Kínában. A lépésre azért van szükség, mert egyre többen használják lejárt jeggyel a tömegközlekedést, illetve számos esetben félelmet keltenek a szabályokat betartókban azok az utasok, akik felfordulást okoznak például repülőútjuk során.

Az intézkedéscsomag több lépésben kerül bevezetésre. Idén május 1-jén egy egyszerű listát hoznak létre, melyre például a fent említettekkel lehet felkerülni, a korlátozások pedig egy évig maradnak érvényben a lista szereplői számára. Ez azonban messze van még Xi Jinping elnök mestertervétől, ami egy ’social credit scoring’ rendszer lesz, melyen minden állampolgárt pontoznak különböző társadalommal- és pénzügyi kötelezettségek kapcsolatos viselkedések alapján. A tervezetet eddig 8 miniszter aláírta, ami érthető, hiszen csak a tavalyi évben több, mint 6 millió olyan esetet regisztráltak, ahol különböző belföldi repülőjáratokon kínai személyek zavart keltettek.

A ’social credig scoring’ rendszer fintech szempontból is rendkívül érdekes lehet, hiszen egy olyan központi adatbázis jön létre ezáltal, amelyhez a fejlett IT infrastruktúrával rendelkező pénzügyi vállalatok könnyedén csatlakozhatnak, kérhetnek és adhatnak információt. Ezzel pontosabban, alacsonyabb kockázat mellett fogadhatnak ügyfeleket, ami például hitelezési tevékenységnél kiemelt fontosságú, de az állampolgárok besorolása is pontosabb lehet, amennyiben adatot szolgáltatnak.

Forrás

Suppan Márton